środa, 27 lipca 2022

569. Amerykańskie więzienie

Parę słów o książkach - blog z recenzjami książek
Instagram: @zmu_booklover


"Przedsiębiorca postrzegając więźnia jak maszynę do pracy, myśli tylko o tym, w jaki sposób wykorzystać go z największym pożytkiem dla siebie."


Shane Bauer, amerykański dziennikarz i były korespondent na Bliskim Wschodzie postanowił zatrudnić się jako strażnik w jednym z prywatnych więzień w Luizjanie. Zatrudnił się pod własnym nazwiskiem i nikt go nie sprawdził. A w ciągu czterech miesięcy pracy poznał dokładnie zakład karny i panujące w nim warunki, zachowanie strażników, sposób traktowania osadzonych.

"Amerykańskie więzienie" to kompleksowy reportaż ukazujący brutalnie szczerą prawdę o prywatnych więzieniach w USA. Prawdę o układach, przemocy, obojętności i przewadze, jaką czasem daje mundur strażnika. Rozpoczynając lekturę nie spodziewałam się, że będzie ona aż tak dokładna, a przy tym brutalna i choć są to niefortunne słowa w obliczu krwi przelanej w trakcie powstawania tego reportażu, to jestem oczarowana jego dokładnością. 

Autor. aby przybliżyć nam dokładnie system panujący w USA, wraca do przeszłości i systemu opierającego się na niewolnictwie i wyzysku Afroamerykanów. To na ich gruncie narodziło się prywatne więziennictwo i Corrections Corporation of America (CoreCivic) - spółka zajmująca się prywatnymi zakładami karnymi, o której mowa w tej lekturze. Bez powrotu do przeszłości nie można zrozumieć teraźniejszości, dlatego uczulam osoby będące na bakier z historią, że jest jej całkiem sporo. Niech to jednak nie zniechęca Was do lektury, bo zdecydowanie warto się jej oddać. 


"Nigdy im [więźniom] nie dziękuj. Tracisz całą przewagę."


"Amerykańskie więzienie" to historia o przemocy napisana językiem adekwatnym do poruszanych w niej tematów. Nie jest to lektura na jeden wieczór, bo tematy poruszane przez Bauera zmuszają do refleksji zarówno nad systemem, jak i nad jednostkami. Choć sama mam pewną wiedzę związaną z zakładami karnymi (powiązane jest to z moimi studiami), to amerykański system opisany w tym tytule przysporzył mi wielu refleksji i rozważań oraz zachęcił do prób pogłębiania tej wiedzy. 

Nie spotkałam się wcześniej z literaturą faktu spod pióra Shane'a Bauera, ale zdecydowanie nie poprzestanę na tej jednej lekturze. W planach czytelniczych mam jego książkę-pamiętnik z czasów, gdy został uwięziony w irańskim więzieniu, które choć odbiło się na psychice autora, to nie odstraszyło go od zgłębiania sekretów amerykańskich zakładów. Jeśli wydaje się Wam, że czasy niewolnictwa odeszły w zapomnienie, to z pewnością jest to lektura dla Was. Choć ostrzegam, może podziałać jak kubeł lodowatej wody.


Tytuł oryginału: American Prison

Autor: Shane Bauer

Wydawnictwo: Marginesy

Liczba stron: 400

Moja ocena: 7/10

Za egzemplarz dziękuję księgarni Taniaksiazka.pl! #bloggujezTK

2 komentarze:

  1. Nie planowałam czytać tej książki, ale Twoja notka sprawiła, że zmieniłam zdanie i aż sobie zapisałam tytuł. Mam tylko nadzieję, że uda mi się znaleźć na niego czas.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie miałam pojęcia, że istnieje coś takiego jak prywatne więzenia. Interesująca książka.

    OdpowiedzUsuń

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...