piątek, 19 lipca 2019

458. Lęk. Jak sobie radzić z chorobą naszych czasów

Parę słów o książach - blog z recenzjami książek

W obecnych czasach tempo pracy jest zatrważające. Ilość obowiązków narzucanych nam przez pracę, rodzinę czy otoczenie rośnie w zastraszającym tempie, a do tego dochodzą jeszcze zadania, które narzucamy sobie sami. Nikt nie chce być gorszy, słabszy czy mniej wydajny i prawie każdy w pewnym stopniu bierze udział w wyścigu szczurów. Wraz ze stresem rośnie liczba nałogów, problemów zdrowotnych i często pojawia się rozdrażnienie, bo przecież narzekać można na wszystko i wszystkich wokół. Niech pierwszy rzuci kamień ten, kto nigdy nie narzekał na długie kolejki w sklepie czy u lekarza, na deszcz, na słońce, na innych ludzi, na samego siebie... Jeśli powyższe Was dotyczy, miewacie bóle głowy i bóle mięśni, Wasza cierpliwość do wszystkiego umyka z każdym dniem, a miejsce jej zajmuje wszechobecne zmęczenie, które jest najczęściej wspomagane kofeiną, to być może chorujecie na Syndrom Przyspieszonego Myślenia.

                                   "Czy Twoje emocje są ubezpieczone?"* (1)

Doktor Augusto Cury opisuje SPM jako chorobę naszych czasów, która spowodowana jest nadmiarem bodźców, informacji i nader szybko rosnącego tempa pracy i całego życia. Teraz praktycznie każdy za czymś przysłowiowo goni - za pieniądzem, za szczęściem, za zdrowiem fizycznym i nie da się ukryć, że mało kto zważa na swoje zdrowie psychiczne.

"Przeważająca większość ludzi potrafi prowadzić samochód, jednak nie nauczyła się kierować własnymi emocjami."* (2)

Będąc chorym idziemy najczęściej do lekarza lub zostajemy w domu, aby się podleczyć. Reakcją naszego organizmu na problemy wewnątrz jest najczęściej gorączka, która daje nam sygnał, że dzieje się coś niedobrego i warto zacząć reagować, jednak jak to jest ze zdrowiem psychicznym? Brakuje nam takiej kontrolki, która pokazywałaby na ile jesteśmy zdrowi, szczęśliwi czy w drugą stronę - zestresowani i rozdrażnieni, by wiedzieć, że wszystko jest w porządku.

Ciężko jest mi wybrać docelową grupę odbiorców, bo mam wrażenie, że każdy powinien zapoznać sie z tym krótkim poradnikiem. W pogoni za życiem tracimy zdrowie, a nasza psychika podupada i warto się nią zainteresować zanim będzie za późno. Sama również należę do grupy, która podniesie ręce słysząc przykładowe objawy SPM, jednak po tej lekturze jestem bardziej świadoma i już staram się zmienić moje nastawienie do kilku kwestii. Autor postawił na krótką, aczkolwiek treściwą książkę, która bez owijania w bawełnę przedstawi problem i spróbuje pomóc nam go rozwiązać. Jeśli choć przez chwilę poczuliście, że może Was ona dotyczyć, to serdecznie polecam poznać i się przekonać!

"Jeśli mamy wiele cegieł, których nie używamy na danym terenie, jak je określamy: pożytecznymi przedmiotami czy gruzem? Nadmiar informacji staje się gruzem, który tłumi odwagę, zdolność obserwacji i przystosowania."* (3)


*(1) cytat ze strony 25
*(2) cytat ze strony 23
*(3) cytat ze strony 131

Tytuł oryginału: Ansiedade: como enfrentar o mal de seculo
Autor: Augusto Cury
Wydawnictwo: HarperCollins
Liczba stron: 176
Moja ocena: 7/10
Za książkę dziękuję Wydawnictwu!

11 komentarzy:

  1. To prawda, że jesteśmy za bardzo zabiegani. Interesujący poradnik warty przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja od kiedy włączyłam do swojego życia jogę to nie potrzebuję już takich poradników :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joga jest ponoć bardzo ciekawą sprawą, muszę kiedyś spróbować :)

      Usuń
  3. Czasami przeraża mnie i smuci ten wyścig szczurów. :( Szczególnie jest to widoczne w dużych miastach.

    OdpowiedzUsuń
  4. To prawda nasze czasy są męczące, ale muszę zastanowić się nad tą jogą

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaczęłam czytać już chwilę temu ten poradnik i nie jestem w stanie skończyć go za jednym razem, bo trzeba się przy nim trochę zastanowić. Niemniej, jest to potrzebne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak! Przyswajanie wszystkiego, co przekazuje nam autor nie może odbyć się na raz, ale na pewno warto przy tej książce posiedzieć:)

      Usuń
  6. ciekawa książka, myślę że wielu osobom może pomóc, szczególnie na początkowym etapie zaburzeń lękowych. ja niestety próbowałam różne metody, takie jak psychoterapia czy leczenie leków hipnozą i dopiero wtedy udało mi się zacząć życie bez lęku...

    OdpowiedzUsuń

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...