niedziela, 22 grudnia 2013

32. Kosogłos

Tytuł: Kosogłos
Tytuł oryginału: Mockingjay
Autor: Suzanne Collins
Tom: 3
Seria: Igrzyska śmierci
Wydawnictwo: Media Rodzina
Liczba stron: 371
Cena z okładki: 34, 90zł
Ocena: 10/ 10




Przed chwilą skończyłam czytać te cudowną książkę. Po raz dziewiąty. I po raz dziewiąty nad ta książką serdecznie zapłakałam. Dlaczego ? Przeczytajcie, a się dowiecie. Jest to ostatnia część trylogii Suzanne Collins o Katniss Everdeen, jednak według mnie jest ona o wiele bardziej brutalna i sentymentalna niż poprzednie części.


                  Skrócony spoiler z poprzednich części : 

W poprzednich tomach ( "Igrzyska śmierci " i "W pierścieniu ognia " ) opisana jest historia nastoletniej Katniss Everdeen, która wzięła udział w 74 Głodowych Igrzyskach zamiast swojej młodszej siostry - Prim. Katniss wraz z Peetą Mellarkiem wygrali Igrzyska, na których się w sobie zakochali. 
Po wygraniu nie mieli zbyt dużo czasu, żeby się tym nacieszyć, gdyż zostali ponownie wylosowani do 75 Igrzysk zwanych inaczej Ćwierćwieczem Poskromienia. Pod koniec Ćwierćwiecza okazuje się, że Katniss zostaje uratowana przez rebeliantów, lecz Peeta niestety nie ma takiego szczęścia i trafia w niewolę do Kapitolu ( tak jakby stolicy, która wszystkim rządzi ). 


Muszę przyznać, że kiedy po raz pierwszy skończyłam " W pierścieniu ognia " czułam lekki  meega niedosyt, bo bardzo wczułam się w tą wspaniałą historię. Chyba wszyscy się zastanawiali co będzie dalej ? Gdzie zamieszkają ( byli ) mieszkańcy Dystryktu Dwunastego ? Co będzie z Katniss i Peetą ? 

Tą książkę zaczęłam z niespokojnym zaciekawieniem, jak się później okazało słusznie. Wiele opinii ( ale nie recenzji !!) jakie wtedy przeczytałam wspominały, że jest na pewno bardziej brutalna od poprzednich części, lecz niezbyt w to wierzyła.  Jest w niej tyle krwawych jatek, że nie wiadomo, czy się śmiać z Kapitolu, czy płakać nad poległymi, ponieważ wszystko się przeplata. 
Cały przebieg zdarzeń jest wciąż opowiadany przez Katniss, dziewczynę, która igra z ogniem. 

Nowym domem dla ocalałych mieszkańców Dwunastki jest legendarny, podziemny Trzynasty Dystrykt, który wbrew kłamliwym historiom rozpowiadanym przez Kapitol przetrwał i szykuje się do ataku na Kapitol. 
Nasza bohaterka z początku buntowniczo nastawiona i wymęczona psychicznie i fizycznie przez przeżycia na arenie Ćwierćwiecza zgadza się pomóc Trzynastce w wznieceniu buntu. Dziewczyna zgadza się zostać Kosogłosem - symbolem rebelii, oporu przeciwko Kapitolowi i jego tyranii.  Bycie tak ważną osobą jest nie lada wyzwaniem, a Katniss zmaga się również z własnymi problemami uczuciowymi. 
Czy podczas wojny jest miejsce na  uczucia, takie jak miłość lub współczucie ? 

Książka moim zdaniem wyszła fenomenalnie, najbardziej podobała mi się jej fabuła. Wiem, że 21 listopada 2014r. wyjdzie ekranizacja tego ostatniego tomu, lecz nie jestem pewna, czy dam radę obejrzeć ją z jedną paczką chusteczek. 
Pod koniec wielokrotnie wracamy do śmierci Cinny, którą bohaterka wspomina z wielkim żalem, ponieważ nie nie mogła zrobić, tylko się na nią patrzeć - co samo w sobie jest przygnębiające. 
O autorce słyszałam mnóstwo dobrego, ale jedno mogę potwierdzić na 100 %, a mianowicie to, że  ma wspaniały styl pisania, przez co tak bardzo pokochałam jej książki. 

Nie można nie wspomnieć o moich ulubionych bohaterach, których głębiej poznajemy : 

Katniss - pokazuje się nam ze swojej silnej strony, ukazuje nam również swój rozsądek i wspaniałomyślność. Potrafi się też całkiem załamać, co również jest częste w tej historii. 

Peeta - zamęczony przez Kapitol chłopak, który dzięki zabawie prawda - fałsz przypomina sobie rzeczy z poprzednich lat. Jest on wrażliwy i dość często myśli o samobójstwie, lecz kiedy wszyscy tracą nadzieję to on potrafi ich przywołać do rozsądku. 

Johanna - wcześniej poznaliśmy ją jako zdeterminowaną osobę, która nie posiada bliskich. Tutaj obrazuje nam, jako załamana dziewczyna, której brakuje bliskości. 

Finnick - wszyscy sądziliśmy, że jest wyłącznie pustym chodzącym seksapilem. W tej książce pokazana jest jego wielka miłość do Annie. Mimo, że z początku sam się załamał potrafi pocieszyć Katniss. 


Mam nadzieję, że Wam również spodoba się ta książka. Spotkamy się z nią po raz kolejny za rok, gdy zobaczymy film, a jak na razie żegnam. I niech los zawsze Wam sprzyja. 

Pozdrawiam, Kaśka ;))

2 komentarze:

  1. Niedawno zakończyłam czytanie "Kosogłosa" (dopiero pierwszy raz, a widzę że Ty chyba znasz już ją na pamięć, dziewięć razy to niezły wynik :)) i podobał mi się tak samo, jak poprzednie części. Bardzo ucieszyło mnie, że poza głównymi bohaterami, pojawili się Johanna i Finnick - też polubiłam te postacie i fajnie, że autorka nie potraktowała ich stereotypowo, tylko pokazała ich inne oblicze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha no chyba prawie na pamięć znam ;) Mi również spodobało się dokładniejsze przedstawienie tej dwójki, bo okazali się naprawdę niezwykli <3

      P.S. Przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam, ale dopiero zauważyłam ten komentarz :)

      Usuń

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...