środa, 23 lutego 2022

550. Ścigając zło. Rozmowy o zbrodni, śledztwie i karze

Parę słów o książkach - blog z recenzjami książek
Instagram: @zmu_booklover

Ile jest prawdy w serialach prawniczych? Czy pocałunek może służyć za ślad identyfikacyjny? W jaki pułapki może wpaść funkcjonariusz policji w trakcie czynności?  Człowiek może wyjść z więzienia ale czy więzienie z człowieka również? Na te i inne pytania odpowiedzieli rozmówcy, którzy zawodowo zajmują lub zajmowali się ściganiem zła.

"Ścigając zło. Rozmowy o zbrodni, śledztwie i karze" to zbiór wywiadów przeprowadzonych przez Małgorzatę i Michała Kuźmińskich z policjantami CBŚ, strażnikiem więziennym, prokuratorem, biegłą psycholog, medykiem sądowym i biegłym Instytutu Ekspertyz Sądowych (badaczem kości).

W rzeczywistości jest to kompleksowy zbiór najważniejszych i najbardziej interesujących aspektów z pracy wyżej wspomnianych osób, ale także ogrom wiedzy przydatnej nie tylko osobom aspirującym do pracy czy na studia powiązane z tymi karierami. Ten zbiór wywiadów czytałam jak świetną historię, a jednocześnie się czegoś uczyłam oraz przypominałam wiedzę z prawa i postępowania karnego ❤

Od pewnego czasu na moich półkach gości coraz więcej reportaży, ale nie wszystkie jestem w stanie polecać. Często zabieram się za te o interesujących mnie tematach, a ich wykonanie oraz sposób podejścia do czytelnika pozostawia wiele do życzenia. W przypadku "Ścigając zło..." jestem zgoła odmiennego zdania - jest to świetny przykład literatury faktu, która zaciekawia tematem, przyciąga ciekawostkami oraz przytrzymuje czytelnika w miejscu rzetelnym wykonaniem. Sposób przeprowadzania wywiadów również można pochwalić - nie czuć, że pytania są wymuszone i przygotowane pod ścisłym zakresem tematycznym, autorzy zachęcają rozmówców do wtrącania ciekawostek z pracy, pozwalają im odpływać myślami, w obrębie tematyki rzecz jasna, co sprawia, że można poczuć się jak cichy obserwator rozmowy znajomych ludzi.

Niektóre opowieści mogą brzmieć jak fikcja literacka, ale to sprawia, że reportaż chcę się czytać dalej i poznawać więcej sekretów z pracy, np. funkcjonariuszy policji czy strażnika więziennego. Niesamowicie dużym plusem w moich oczach było obalanie mitów, znanych z amerykańskich seriali, szczególnie widoczne to było w rozdziale poświęconym rozmowie z prokuratorem. Zainspirowało mnie to nawet do stworzenia quizu wiedzy z postępowania karnego na profilu na Instagramie (zmu_booklover), gdzie zapraszam. Pytania wraz z objaśnieniami są w przypiętej relacji!

Tak jak wspomniałam wyżej, cała książka jest zbiorem słowotoków i nieprzymuszonych pytań, zapisanych lekkim piórem, przez co miałam problemy z oderwaniem się od lektury. Muszę poznać inne książki tego duetu, bo choć wspominany niejednokrotnie cykl etnokryminałów o doktor antropologii Annie Serafin jest fikcją literacką, to bohaterowie reportażu "Ścigając zło..." służyli pomocą przy kreowaniu postaci, sytuacji i wiernemu oddaniu prawdy, np. w trakcie badania kości w książkach. Jestem zachwycona dbałością o szczegóły, przynajmniej na etapie wspominek wspólnej pracy nad cyklem książek, dlatego też liczę, że okażą się świetnymi lekturami. 


Tytuł oryginału: Ścigając zło. Rozmowy o zbrodni, śledztwie i karze

Autorzy: Małgorzata i Michał Kuźmińscy

Wydawnictwo: Dolnośląskie

Liczba stron: 496

Moja ocena: 8/10

Za egzemplarz serdecznie dziękuję księgarni Tania książka!

#bloggujezTK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...