poniedziałek, 16 listopada 2015

176. Rozdroża


Sophie, młoda Niemka, wraz z rodziną przeprowadza się na Górny Śląsk. Tam poznaje Władka, Polaka, syna powstańca. Ich przelotna znajomość z czasem przeradza się w głębokie uczucie. W maju 1939r. młoda para bierze ślub. Niestety nie dane im jest nacieszyć się sobą. 1 września 1939r. wybucha wojna, która rujnuje ich wszystkie plany i marzenia. Władek jako młody i silny mężczyzna, zostaje zabrany do wojska polskiego, gdzie walczy aż do niewoli. Później zostaje wcielony do Wehrmachtu i na długi czas ślad po nim ginie. Sophie, dzięki swojej narodowości ma nieco wyższe przywileje i dostaje pracę w urzędzie pszczyńskim, więc opuszcza dom. Mijają lata, a wojna się kończy, lecz czy mąż Niemki powróci cały i zdrowy?W ostatnim czasie coraz częściej sięgam po książki skupiające swoją fabułę na czasach II wojny światowej. Mam wobec nich dość duże wymagania i tak samo było w przypadku tej pozycji, jednak autorka na szczęście mnie nie zawiodła.

Fabuła zaczęła mnie interesować już od pierwszych stron powieści. Na kartach książki dokładni widać przemianę młodej, niedoświadczonej dziewczyny mieszkającej pomiędzy Niemcami, jak i Polakami. W dzieciństwie nie było problemu z narodowością, lecz kiedy nastały czasy wojny to konkretna narodowość była wadą, bądź zaletą.

"Rozdroża" to nie powieść historyczna, lecz wątek II wojny światowej został w książce podjęty. Autorka podała nieco informacji, chociaż nie było żadnego rozwinięcia w żadnym konkretnym kierunku, ale to historia zagubionej we własnych myślach dziewczyny miała być głównym wątkiem i to się udało.

Spodobał mi się styl pisania autorki. Jej pomysł na połączenie wątków z czasów teraźniejszych, jak i z lat 30. i 40. ubiegłego wieku bardzo mi się spodobał i już nie mogę się doczekać poznania kolejnego tomu tej historii, który już czka na półce.

Książka postawiła czytelnika z innej strony w temacie wojny, niż zazwyczaj. Niemka jest wewnętrznie rozdarta pomiędzy miłością do męża i powinnością wobec swojego kraju i narodu. Historia skłania do refleksji, więc serdecznie ją polecam.

Tytuł oryginału: Rozdroża
Autorka: Sabina Waszut
Seria: Rozdroża (#1)
Wydawnictwo: Muza
Liczba stron: 320
Moja ocena: 8/10
Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu!

3 komentarze:

  1. Zapowiada się ciekawie. Nie czytam takich książek nagminnie, jednak czasami mam ochotę na taką tematykę. Polecam książkę "Czerń i purpura" Wojciecha Dutki, bardzo dobra książka, naprawdę:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię książki, których akcja ma związek z II wojną światową - mam wrażenie, że to paradoksalnie bardzo bogaty okres w historii ludzkości, wiele można z niego wyciągnąć i wykorzystać w powieści. Jeśli w tej umiejętnie rozegrane są dylematy bohaterki, sięgnę po nią tym chętniej - na pewno mi się spodoba. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Raczej rzadko sięgam po taką tematykę, ale może kiedyś trafię na tę książkę przypadkiem i akurat przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...