wtorek, 21 kwietnia 2015

PRZEDPREMIEROWO: 120. Czas beboka


Lata 50. ubiegłego wieku. Kilkuletni Adam mieszka wraz z rodzicami w Katowicach. Jego ojciec jest aktywny działacz partyjny, a matka zajmuje się domem i niejednokrotnie wzdycha za rodzinnym Nowym Sączem. Jednak chłopiec stara się wnieść ponad szarą codzienność i pomaga mu w tym stary kredens, który w czasie wojny służył za schron. Kredens oraz wyobraźnia chłopca zabiorą go daleko od codziennych zmartwień, ale czy na długo?


Autor starał nam się przybliżyć nie tylko Adasia i jego wyobraźnię, ale też codzienność jego rodziny oraz problemy z jakimi się borykali, przykładowo zdrady ojca chłopca. Nowa powojenna Polska przedstawiona przez pana Antoniusa nie jest podkoloryzowana, ale wręcz obdarta z jakichkolwiek kolorów i pozytywnych emocji.

Z jednej strony żal mi było Adasia, którego rodzice zapomnieli, że dziecko należy wychować nie tylko według programu, ale przede wszystkim z miłością. Chłopiec stara się to zastąpić różnorodnymi wymysłami i marzeniami, ale jestem pewna, że w głębi duszy brakuje mu tej miłości. Niejednokrotnie jednak, szczególnie na początku, wyobraźnia chłopca i jego przedstawianie różnych zdarzeń mąciły mi w głowie.

"Czas beboka" jest historią ciężką. Nie ma za zadania umilić nam wieczoru, ale przekazać bogatą treść, którą w sobie kryje. Książka mnie pozytywnie zaskoczyła i przyjemnie mi się ją czytało, lecz masa informacji, gwara śląska pomieszana z lekka z rosyjskim oraz różne style literackie troszkę to utrudniały. Jeśli ciekawi Was fabuła to książkę serdecznie polecam.

Tytuł oryginału: Czas beboka
Autor: R. A. Antonius
Wydawnictwo: MUZA SA
Liczba stron: 734
Moja ocena: 7/10

***

Książka bierze udział w wyzwaniach OkładkoweLove i Przeczytam tyle, ile mam wzrostu (+3,5cm)


Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MUZA SA!
Premiera 22 kwietnia 2015, czyli już jutro! 

8 komentarzy:

  1. Jestem bardzo zachęcona, książkę chcę przeczytać, ciągle spotykam w sieci jej pozytywne recenzje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie ciężki książki zawse wzbudzają we mnie emocje. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Katowice, blisko mnie :)) Fabuła wydaje mi się ciekawa, nie mówiąc już o czasach, w których umieszczona jest akcja. Jeśli gdzieś na tę książkę się natknę, to z pewnością zwrócę na nią uwagę ^^
    zaczarrowana

    OdpowiedzUsuń
  4. Nowy Sącz? To blisko mnie! :D
    Nie wiem czy sięgnę po książkę, ale kiedyś, gdy będę gotowa na coś ciężkiego - przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Również zapoznałam się z książką. Książka trudna i trochę przydługawa, ale ważna.

    OdpowiedzUsuń

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...