czwartek, 17 marca 2022

552. Wyniosłe wieże. Al Kaida i atak na Amerykę

Parę słów o książkach - blog z recenzjami książek
Instagram: @zmu_booklover
 

Gdy w 1979 roku wojska radzieckie najechały Afganistan, kraju zaczęły bronić grupy partyzanckie wspierane przez USA. W wojnę zaangażował się również saudyjski milioner - Osama Bin Laden, przywódca grupy słabo wyszkolonych bojowników, która z biegiem czasu stała się jedną z najniebiezpieczniejszych organizacji świata.


"Islam to nie tylko >>wiara<<. Islam to przekonanie, że człowiek jest wolny od służby innym ludziom, Dlatego islam od samego początku stara się obalić wszelkie rządy i systemy oparte na władzy jednych nad drugimi."


Od pewnego czasu powiększam moją biblioteczkę o reportaże Wydawnictwa Czarnego, ponieważ po przeczytaniu kilku wiem, że są to dopracowane tytuły. Nie zdarzyło się jeszcze, by reportaż wydany w tym Wydawnictwie mnie zawiódł ani przez sposób opisania historii, ani przez tematykę jakiej dotyka, tak też nie stało się i tym razem. 

Lawrence Wright przygotował dla nas szczegółową historię życia Osamy Bin Ladena od wczesnego dzieciństwa, przez powstanie Al-Kaidy, aż do wstrząsającego ataku 11.09.2001 r. na World Trade Center. "Wyniosłe wieże" to historia, która rozgrywała się przez dekady i przez dekady była bagatelizowana, co doprowadziło do skutku w postaci ataku na WTC. 


"Al-Kaida powstała z następujących założeń: że wiara jest potężniejsza od broni i więzów narodowych oraz że warunkiem wstępu do strefy, gdzie dokonują się cuda jest gotowość na śmierć."


Większość tytułów dostępnych na rynku, dotykających tej tematyki, skupia się na samym skutku i zdarzeniach po tym zdarzeniu. Lawrence Wright w swoim reportażu przygotował szczegółowy zapis wszystkich wydarzeń i decyzji, jakie doprowadziły do powstania Al-Kaidy i jej rozwoju, co sprawiło, że obecnie jest jedną z najniebezpieczniejszych organizacji na świecie. 

"Wyniosłe wieże" to spisane szczegól po szczególe setki rozmów, wywiadów i dokumentów. Od początku do samego końca widać pracę, jaką autor włożył w tę historię, by poza ogólnikowymi faktami nadbudować nam kontekst historyczny oraz podążyć śladem zarówno Osamy Bin Ladena, jak i Johna O'Neilla, agenta FBI, który starał się walczyć z terroryzmem i zapobiec rośnięciu w siłę Al-Kaidy. Dzięki pracy autora poznałam od podszewki tę historię w taki sposób, na którym zależało mi najbardziej, czyli od samego początku. Cieszę się, że trafiłam na ten reportaż i że mogłam Wam o nim napisać, ponieważ jestem zdania, że ten tytuł warto polecać dalej.


Tytuł oryginału: The Looming Tower: Al-Qaeda and the Road to 9/11

Autor: Lawrence Wright

Wydawnictwo: Czarne

Liczba stron: 648

Moja ocena: 8/10

Za egzemplarz serdecznie dziękuję księgarni Taniaksiazka.pl!

#bloggujezTK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...