wtorek, 14 grudnia 2021

538. Nieosiągalny Everest. Zanim nadeszli zdobywcy

Parę słów o książkach - blog z recenzjami książek
Instagram: @zmu_booklover
 

Historia, która kończy się tam, gdzie inne się zaczynają, bo ile tak naprawdę wiemy o Mount Everest? Najwyższy na świecie ośmiotysięcznik przeraża, a jednocześnie fascynuje od lat. Pierwsze wyprawy na podbój tej góry wyruszyły w 1921 roku, ale co było wcześniej?

Choć nie jestem zapaloną himalaistką, to już od pewnego czasu interesuje mnie temat gór i ich zdobywania, dlatego też nie mogłam przejść obok tego tytułu obojętnie. "Nieosiągalny Everest. Zanim nadeszli zdobywcy", dostępna na Taniaksiążka.pl, to historia o tym, co działo się przed rokiem 1921 rokiem i jak poszukiwano tej mitycznej góry. 

Autor reportażu skupił się nie tylko na suchych faktach, ale i na opisaniu emocji, jakie towarzyszyły wspinaczom. Wiemy, że ze względu na swoje położenie, góra nie była specjalnie łatwo dostępna dla odkrywców z Zachodu, ale mimo tego fascynacja i aura, jaką roztaczała, doprowadziły do przekroczenia bariery i podejmowania się prób jej zdobycia. Poza emocjami samym wspinaczy, nie zabrakło tu politycznych gierek, które mimo wszystko musiały zostać zawarte, by w pełni oddać tę historię. 

Samo spojrzenie na to chęci i niezliczone próby wejścia na Mount Everest było niesamowicie inspirujące i cieszę się, że miałam okazję poznać tę historię. W codziennym pędzie zdarza mi się zapomnieć o własnych pasjach i poświęcania im należytej ilości czasu, a ta historia sprawiła, że na moment zatrzymałam się w miejscu i podjęłam próby przewartościowania priorytetów. 

Jak wspomniałam powyżej, w kwestii gór jestem niemalże laikiem, ale zdarza mi się podczytywać czy oglądać filmy w tejże tematyce, jednak niemalże wszystkie pozycje traktują o czasach obecnych lub niedawnych. Książka zapisana przez Craiga Stortiego wypełniła tę pustkę, która była w większości historii, dodała właściwy początek, od którego tak naprawdę powinniśmy rozpoczynać swoje zainteresowanie Mount Everestem. Jest to jedna z nowości z księgarni Taniaksiążka.pl, gdzie zachęcam zajrzeć, szczególnie w obecnym okresie przedświątecznym. 


Tytuł oryginału: The Haunt for Mount Everest

Autor: Craig Storti

Wydawnictwo: Mova

Liczba stron: 408

Moja ocena: 7/10

2 komentarze:

  1. Uwielbiam książki o górach. kilka dni temu skończyłam lekturę o Kukuczce.

    OdpowiedzUsuń

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...