poniedziałek, 17 września 2018

374. Dietoland


Alicia "Plum" Kettle to pracownica korporacji, której zajęciem jest odpisywanie na mejle i wspierania na duchu dziewcząt, najczęściej nastolatek, które mają różnorodne problemy - od wyglądu przez trądzik do cięcia się lub zakochania. Sama nie ma idealnego życia - waży prawie 140kg i uważa, że waga warunkuje całe jej życie, dlatego postanawia poddać się... operacji zmniejszania żołądka. Wierzy, że zabieg pozwoli jej na rozpoczęcie życia z czystą kartą, otworzenie się na innych, a może i nawet zakochanie, szczególnie, gdy lata stosowania diet nic nie dały. Nieoczekiwanie, na krótko przed operacją, dostaje propozycję otrzymania na nią niemałej sumy za wykonanie kilka pozornie prostych zadań.

Plum jest kobietą do bólu przesiąkniętą obsesją na punkcie swojej wagi, diety i liczenia kalorii niemal każdego posiłku. Jest zatem doskonałym przykładem kobiety z XXIw., która nie akceptuje własnego ciała, a środowisko - płeć piękna, jak i męska, wcale jej  w tym nie pomaga. Może się nawet wydawać, że jest ona zaszczuta we własnym ciele i tylko czeka by uwolnić swoje prawdziwe ja - szczupłą Alicię, która nigdy nie będzie nazywana Śliweczką, grubaską lub tłustą krową.
W pewnym sensie udało mi się utożsamić z Plum, bo choć nie mam nadwagi, to nie wszystko w sobie jestem w stanie zaakceptować. Na szczęście nie popadłam w taką obsesję na swoim punkcie, jak główna bohaterka, i całe szczęście, że poznałam tę historię zanim tak się stało! Mam nadzieję, że znajomość fabuły Dietolandu nie pozwoli mi na takie zatracenie się we własnej nie akceptacji.

Sarai Walker pisze w sposób prosty i przyjemny w odbiorze, mimo poruszania różnej tematyki. Książkę czytało się naprawdę szybko i ciężko się było oderwać, chociaż w dużej mierze nie nastrajała ona optymistycznie i nie podnosiła w człowieku poziomu własnej wartości.

Autorka poruszyła tu wiele tematów. Pomijając brak akceptacji, diety i nadwagę bohaterki, a także jej konsekwencje, zdarzały się tu tematy powiązane z modą czy też problemami, z którymi borykają się nie tylko nastolatki czy młodzi ludzie. Poza Plum autorka wprowadziła kilku bohaterów drugoplanowych, a ich historie i problemy zgrabnie dopełniły fabułę.

Pierwszoosobowa narracja pozwoliła na naprawdę dobre poznanie Plum, jej obserwacji, ale i myśli na przeróżne tematy. Niejednokrotnie skłoniło mnie to do refleksji i widząc tę książkę na półce pewnie jeszcze nie raz i nie dwa będę o niej myśleć, a także o tym co mogłabym zmienić w sobie lub też zaakceptować. Nie jest to historia łatwa i przyjemna, ale także nie jest pozbawiona humoru, więc w sam raz sprawdzi się na jesienny wieczór lub popołudnie.

Tytuł oryginału: Dietland
Autorka: Sarai Walker
Wydawnictwo: W.A.B.
Liczba stron: 416
Moja ocena: 7/10
Za książkę dziękuję Wydawcy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skoro jesteś już tutaj to naskrob dla mnie parę słów o recenzji/książce. Dziękuję ♥ Motywuje mnie to do dalszego pisania. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...